Jaarplan 2022-2023
Het jaarplan bestaat uit verschillende doelen waar we dit schooljaar aan gaan werken.
1. Onderwijsaanbod
1.1 Boeiend Onderwijs
Doel | Tijdens lessen geven wij onderwijs waarbij de leerlingen betrokken zijn, eigenaarschap ervaren en waarbij de leerstof op een boeiende manier wordt aangeboden. |
Resultaat | -Het leren door kinderen is zichtbaar en merkbaar in het lokaal. Er is een leermuur aanwezig in het lokaal. -Er is dagelijks aandacht voor Bewegend leren, bewegingsonderwijs en/of beweging op school. -De school heeft een visie op kunst- en cultuuronderwijs en bijpassend aanbod ontwikkeld. |
1.2 Taal- en Spellingonderwijs
Doel | Op de Hoflandschool wordt boeiend én resultaatgericht taal- en spellingonderwijs gegeven. |
Resultaat | -Vervangen van huidige methode Taal en Spelling op Maat. -De methode sluit aan op onze visie op breinvriendelijk onderwijs. |
1.3 Rekenonderwijs
Doel | Op de Hoflandschool wordt boeiend én resultaatgericht rekenonderwijs gegeven. |
Resultaat | -Kinderen bewegen meer. Rekenlessen worden boeiend als kinderen hun lichaam erbij gebruiken en coöperatieve werkvormen inzetten. -De nieuwe rekenmethode is volledig ingevoerd. |
1.4 Onderwijsaanbod bij de kleuters
Doel | Het kleuteronderwijs op de Hoflandschool voorziet in alle ontwikkelingsgebieden. |
Resultaat | -Er is kennis over de verschillende ontwikkelingsgebieden en bijbehorende doelen. -In de groepen is een rijke speel-leeromgeving met uitdagende materialen. -Er is een dekkend aanbod van materialen voor alle ontwikkelingsgebieden. |
1.5 Passend Onderwijs
Doel | Op de Hoflandschool krijgen alle kinderen een passend aanbod. |
Resultaat | -Er is sprake van een doorgaande lijn voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen. -Er is structureel aandacht voor Woordenschatonderwijs en NT2 -Onderwijsassistenten worden structureel ingezet voor ondersteuning en NPO. |
1.6 Identiteit en Burgerschap
Doel | Kinderen zijn zich bewust van hun identiteitsvorming. Ze leren zichzelf kennen in relatie tot anderen en tot de wereld. |
Resultaat | -De school (her)definieert een eigentijdse katholieke identiteit, aansprekend voor ouders, leerlingen en team. -De school ontwikkelt een beredeneerd aanbod voor burgerschapsonderwijs. -We zijn een Kanjerschool. Alle collega’s zijn gecertificeerd. |
2. Kwaliteitszorg
2.1 Kwaliteitsstructuur
Doel | De school hanteert een planmatig systeem van kwaliteitszorg gericht op het verhogen van de leeropbrengsten. |
Resultaat | -Leeropbrengsten worden systematisch gemonitord. -Er wordt gewerkt met (toets)protocollen. -Vakgebieden zijn beschreven in onderwijsplannen. -Er is een duidelijke taakomschrijving voor de IB’er. |
2.2 Kwaliteitscultuur
Doel | Op de Hoflandschool is sprake van een professionele cultuur. |
Resultaat | -Er is een positieve aanspreekcultuur. -Er is ruimte en erkenning voor talent, kwaliteit en specialisme van individuele teamleden. -Gedrag draagt bij aan de doelen van de school en aan welbevinden van iedereen. -We staan open voor feedback. -We werken samen met ouders. -We leren met en van elkaar. -De Hoflandschool is een opleidingsschool en heeft een schoolopleider. |