Jaarplan 2025-2026
Jaarplan 2025-2026
Taalonderwijs:
We schrijven een onderwijsplan TAAL in relatie met de vernieuwde kerndoelen.
We verbeteren onze kennis en vaardigheden mbt de huidige taalmethode PIT.
We vervangen onze methode voor Aanvankelijk lezen (VLL groep 3).
We vervangen onze methode voor Voortgezet Technisch lezen (Flits groep 4-8).
We verbeteren onze kennis mbt handschrift.
Rekenonderwijs:
We verbeteren onze kennis van ‘Met sprongen Vooruit’.
We koppelen de rekendoelen van groep 2 aan die van groep 3.
Leerkrachten zetten de rekenspecialist in bij diagnosticerende rekengesprekken.
De rekenspecialist ondersteunt leerkrachten bij het opzetten van een onderwijsaanbod voor goede rekenaars. (niveau 3F).
De rekenspecialist biedt leerkrachten de Vertaalcirkel aan als didactisch hulpmiddel.
We bieden dagelijks doelgerichte automatiseringsoefeningen aan.
Burgerschapsonderwijs:
Het beleidsplan voor Burgerschapsonderwijs wordt geëvalueerd.
We onderzoeken de mogelijkheid om een sponsorschool te worden van een school in Guinee.
Digitale Geletterdheid:
We ontwikkelen een visie op digitale geletterdheid en een plan van aanpak geschreven mbt digitale geletterdheid.
We introduceren de leerlijn voor digitale geletterdheid.
Boeiend Onderwijs:
We werken met portfolio’s waarmee kinderen het eigenaarschap verder ontwikkelen.
We delen kennis over Boeiend Onderwijs en stemmen het aanbod tussen de groepen af.
We monitoren onze lessen adhv kwaliteitsindicatoren.
Rijke leeromgeving:
Het Cultuurplan 25-29 wordt geïmplementeerd. Er is een structureel aanbod van culturele gastlessen.
We onderzoeken het huidige lesaanbod voor natuur en techniek en ontwikkelen een beredeneerd aanbod.
We stellen een herkenbaar schoolprofiel op. (‘het verhaal van de school’) met ouders en leerkrachten.
We bieden aantrekkelijke werkvormen (oa Boekenkring) om het lezen te bevorderen.
Kwaliteitsstructuur:
We ontwikkelen kennis over de uitgangspunten van Rosenshine icm goed onderwijs bij VenV.
Leerkrachten en IB/KC voeren opbrengstgerichte gesprekken adhv kwaliteitsindicatoren.
We brengen de ontwikkeling van kleuters beter in beeld adhv ons nieuwe leerlingvolgsyteem.
Kwaliteitscultuur:
We maken werk van deskundigheidsbevordering met behulp van het leerplatform E-wise.
We houden collegiale consultatie adhv de kwaliteitsindicator Pedagogisch Handelen.
We introduceren de principes van professioneel gedrag. (Galenkamp en Schut)
Er wordt een thema-avond georganiseerd voor alle medewerkers van Kinccentrum Avonturijn.
We stellen een protocol op over de overgang van voorschool (KDV of Peutergroep) naar school.
Schoolklimaat:
We organiseren vervolgcursussen voor de Kanjertraining B en C
We analyseren de resultaten uit Kanvas op het kwaliteitsoverleg en maken vervolgplannen.
Er worden duidelijke school-, plein, - en klassenregels vastgesteld.
We leggen onze afspraken vast in een praktische handleiding (ABC-gids).