Wie zijn wij?
Wat vinden wij belangrijk? Op de Hoflandschool ontwikkelen kinderen zich cognitief, sociaal en persoonlijk. Ze worden zich bewust van wat ze kunnen en willen en wie ze zijn. Ze leren de wereld kennen en zijn in dialoog met anderen. We staan open voor andere culturen. Op onze school leren kinderen leren, werken en (samen)leven vanuit vertrouwen. We vinden de aandacht voor normen en waarden erg belangrijk. Hoe ziet ons levensbeschouwelijk onderwijs er uit? We voelen ons allereerst verbonden met het katholieke geloof waarin zorg en respect voor anderen centraal staan. Wij vieren de christelijke feesten gezamenlijk en staan stil bij de betekenis daarvan. We vinden het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met Bijbelverhalen. We dagen kinderen uit om na te denken over levensbeschouwelijke thema’s aan de hand van eigentijdse verhalen en de verhalen uit de bijbel. Hoe doen we dat? We werken dagelijks met de levensbeschouwelijke methode Trefwoord. Deze biedt leerkrachten (bijbel)verhalen, liedjes, gedichten, etc. om stil te staan bij levensbeschouwelijke thema’s. Daarnaast werken we met de Kanjertraining waarmee burgerschap en sociale vaardigheden actief wordt bevorderd. Tijdens lessen Wereldoriëntatie en kringgesprekken, leren we de kinderen over andere religieuze en niet-religieuze levensbeschouwelijke stromingen. De school vindt het belangrijk dat er een herkenbare lijn zichtbaar is in de school. Dat betekent dat er teambrede afspraken gemaakt worden die bindend zijn. Aan de andere kant vindt het team het ook belangrijk dat er ruimte blijft voor eigen keuzes van de individuele leerkracht. Dat betekent dat afspraken een zekere ruimte laten voor eigen accenten en invullingen. |