Tekstgrootte
Ziekmelding Protocol Hoflandschool
Doel
Het waarborgen van goed onderwijs én het tijdig signaleren van zorgwekkend ziekteverzuim. We willen in samenwerking met ouders, jeugdgezondheidszorg en leerplicht zorgen voor een passende aanpak.
1. Ziekmelding
- Ouders/verzorgers melden hun kind via Social Schools of telefonisch vóór 8:30 uur ziek.
- De school registreert de ziekmelding in het leerlingadministratiesysteem (ParnasSys).
- Bij twijfel of onduidelijkheid over de duur van de ziekte wordt actief contact opgenomen met de ouders.
2. Hersteld Melding
- Ouders geven door wanneer het kind weer hersteld is.
- De afwezigheid wordt afgesloten in het systeem.
3. Signalering zorgwekkend verzuim
De school treedt in overleg bij de volgende signalen:
- Meer dan 4 keer ziek in 3 maanden.
- Meer dan 10 aaneengesloten schooldagen ziek.
- Terugkerende ziekmeldingen op bepaalde dagen (bijvoorbeeld op maandag of rond toetsen).
Bij deze signalen:
- De intern begeleider/directeur analyseert het verzuimpatroon.
- Er wordt een verzuimgesprek met ouders gepland.
4. Verzuimgesprek
Doel: samen met ouders onderzoeken wat er speelt.Gespreksonderwerpen:
- Hoe gaat het met het kind?- Zijn er medische of psychosociale oorzaken?
- Wat is de visie van ouders op het verzuim?
- Wat kan de school doen ter ondersteuning?
- Indien nodig: toestemming vragen voor overleg met jeugdarts of schoolmaatschappelijk werk.
Het gesprek wordt schriftelijk vastgelegd en opgeslagen in het leerlingdossier.
5. Doorverwijzing naar jeugdarts (GGD)
Indien:
- Het verzuim aanhoudt.
- Er zorgen blijven bestaan.
- De oorzaak medisch lijkt, maar onduidelijk is.
Dan wordt in overleg met ouders een verwijzing gedaan naar de jeugdarts.
Ouders kunnen ook worden gevraagd een medische verklaring te overleggen, indien nodig.
6. Melding leerplichtambtenaar
Alleen bij:
- Ongeoorloofd ziekteverzuim (twijfel aan echtheid, weigering om samen te werken).
- Aanhoudende zorgen waarbij ouders of leerling niet meewerken.
De school neemt contact op met de leerplichtambtenaar.
7. Terugkeer op school
- De school biedt, indien nodig, ondersteuning bij re-integratie na langdurige afwezigheid (bijv. opbouwschema)
- Contact met ouders blijft belangrijk in deze fase.
- Er wordt bekeken of extra hulp nodig is (bijv. begeleiding of bijles).