Jaarplan 2023-2024
Het komende schooljaar zullen wij gaan werken aan onderstaande plannen:
Boeiend Onderwijs
-
In de onderbouw wordt spelend en thematisch leren verder ontwikkeld. In midden/bovenbouw wordt thematisch gewerkt met de methode Blink.
-
Kinderen gaan dagelijks samen met leerkrachten eigen leergedrag evalueren en elkaar feedback geven. We stellen de denkgewoontes van Boeiend Onderwijs centraal.
-
We zetten collegiale consultatie in tijdens thematisch werken.
Een rijke leeromgeving
-
De school ontwikkelt een rijk aanbod via Leerteams op het gebied van Kunst en Cultuur; Natuur en Techniek en Sport en Bewegen.
-
De school implementeert een doorgaande lijn met betrekking tot digitale geletterdheid van kinderen.
-
We starten met Bibliotheek op School om de leesmotivatie van kinderen te vergroten. Hierbij wordt een collega opgeleid tot leesconsulent die een plan van aanpak gaat maken.
Passend Onderwijs
-
Er is sprake van een passende aanpak voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen.
-
Er is structureel aandacht voor kinderen met onderwijsachterstanden en bijbehorende inzet van VVE aanbod.
-
Kinderen met een intensieve leerbehoefte worden zowel binnen als buiten de groepen begeleid.
Identiteit en Burgerschap
-
De school (her)definieert een eigentijdse katholieke identiteit, aansprekend voor ouders, leerlingen en team en formuleert een visie op levensbeschouwelijk onderwijs.
-
De school implementeert een beredeneerd aanbod voor burgerschapsonderwijs.
-
We zijn een Kanjerschool. Alle collega’s zijn of worden gecertificeerd
Kwaliteitsstructuur
-
Leeropbrengsten worden systematisch gemonitord. De school implementeert Leerling in Beeld (opvolger CITO)
-
Er is een structureel kwaliteitsoverleg.
-
Vakgebieden zijn beschreven in onderwijsplannen.
-
Leerkrachten zijn vakdidactisch bekwaam, kunnen differentiëren en werken handelingsgericht. Zowel het kwaliteitsoverleg als de klassenbezoeken richten zich op deze vakdidactische competentie.
Reken- en taalonderwijs
-
We hebben zicht op de doorlopende leerlijn en cruciale doelen.
-
We zetten bewegend leren en coöperatieve werkvormen in.
-
Automatiseren wordt structureel ingezet.
-
We beginnen met een nieuwe methode voor Spelling en Taal.
Kwaliteitscultuur
-
Er is een positieve aanspreekcultuur en staan open voor feedback.
-
We zijn een professioneel team en hebben oog voor elkaar.
-
Er is ruimte en erkenning voor talent, kwaliteit en specialisme van individuele teamleden.
-
We werken samen met ouders en betrekken hen actief bij ons onderwijs.
-
De Hoflandschool is een lerende organisatie en een opleidingsschool. We verwelkomen nieuwe inzichten.